GEBRUIKSAANWIJZING – MANUAL

Het kan toch niet waar zijn …

Masterwin7Deze splinternieuwe Airbus A340-600, het grootste passagiers vliegtuig ooit gebouwd, staat hier net helemaal afgemonteerd voor een hangaar in Toulouse Frankrijk.                         

Het heeft nog nooit gevlogen.

Voordat de koper ‘Etihad Airways’ uit Abu Dhabi het vliegtuig overnam van de fabrikant, werden een aantal zgn. pre-delivery tests gedaan (tests op de startbaan, zonder daadwerkelijk op te stijgen)

… door de deskundigen van ‘Abu Dhabi Aircraft Technologies’ (ADAT)

Masterwin8

De ADAT crew taxiede de Airbus naar de testlocatie.

Daarna lieten ze alle 4 motoren zo hard draaien als nodig is om op te stijgen met een vol vliegtuig. Voor het gemak had men de manuals… niet … gelezen en wisten ze niet hoe licht een lege Airbus A340-600 is.

Masterwin9

Het ‘take-off’ alarm loeide in de cockpit omdat de 4 motoren op vol vermogen draaiden. De boardcomputer dacht dat het vliegtuig wilde opstijgen, maar alle instellingen zoals flaps, slats etc. waren niet juist ingesteld dus vandaar het       … ALARM …
(maar als je de manuels niet leest weet je dat natuurlijk niet)

Masterwin10

Toen besloot 1 van de deskundigen van ADAT om de Ground Proximity Sensor uit te schakelen om het alarm stil te krijgen. Dat lukte maar hierdoor dacht de boardcomputer  dat het vliegtuig op dat moment vloog. De boardcomputer gooide alle remmen los waardoor het vliegtuig vooruit schoot over de startbaan.

Masterwin11

De Adat crew wist niet dat de boardcomputer dit doet om te voorkomen dat je zou kunnen landen met geblokkeerde wielen.
(wederom, Read the fucking manuals!)


Geen van de deskundigen van ADAT was zo slim om gas terug te nemen (de motoren draaiden op vol vermogen). Hierdoor reed het $ 200 miljoen splinternieuwe vliegtuig in volle vaart op een betonnen wal zonder ooit een meter van de grond te zijn geweest.

Masterwin12

Masterwin14

Hoe het met de bemanning (de deskundigen van ADAT) is afgelopen zegt het verhaal niet omdat dit ongeval nooit de pers heeft gehaald. 

Masterwin15

Het zou beledigend zijn naar de Arabieren!

Masterwin16 Helaas voor de mensen die dit geheim probeerden te houden.      Deze foto’s en dit verhaal zijn toch uitgelekt.

Masterwin17

1 Airbus : $ 200 miljoen
1 ongetrainde flight crew (de 
deskundigen) $ 300.000 (jaarsalaris)
1 ongelezen operating manuaal $ 300

Over resoundeffects

Mijn naam is Gabriele van Doorn, ik woon in Heerlen - Parkstad Z.Limburg. * mijn website is te vinden op: www.klank-kleur.nl/ * en U kunt me vinden op: http://nl.linkedin.com/in/gabrielevandoorn
Dit bericht werd geplaatst in achtergrondinformatie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op GEBRUIKSAANWIJZING – MANUAL

  1. Gerard Bik zegt:

    Hahahahahahahahaha. Oooooh wat zonde….

  2. O o leuk geschreven, ik moest even lachen. sonde van alle arbeid die erin gestoken was

  3. Trevorwah zegt:

    Just internet bank things out … adore the images! I attempt to discover by checking out various other pictures, too.

    my website – http://journal-cinema.org/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s