WACHTWOORDEN!

Op LinkedIn zijn 6,5 miljoen versleutelde wachtwoorden gekraakt maar …….  Het lek is nog niet gevonden…   Overigens heeft LinkedIn haar beveiliging wel verbeterd. Het is nog niet duidelijk hoe men aan de wachtwoorden is gekomen. LinkedIn heeft het in ieder geval nog niet bekend gemaakt.

Omdat nog niet bekend is hoe de wachtwoorden zijn verzameld moeten we ervan uitgaan dat het lek nog niet is gedicht en bestaat theoretisch de kans, dat ook je nieuwe wachtwoord nog steeds kan worden achterhaald. Daarom is het aan te bevelen om je wachtwoord ook te wijzigen nadat LinkedIn het lek heeft gedicht.

Voor de volledigheid, je LinkedIn wachtwoord kun je aanpassen door met je muis je naam rechtsboven aan te wijzen, kies in het menu dat verschijnt Instellingen. Vervolgens moet je waarschijnlijk eerst je huidige wachtwoord invoeren om de Instellingenpagina te openen. Vervolgens klik je op Wijzigen achter het woord Wachtwoord. Bij Facebook, Hyves en Twitter is het gemakkelijker om wachtwoorden te wijzigen en doe dat regelmatig.

Wachtwoorden geven toegang tot je profiel, al je gegevens en zo kan een hacker zich ook je identiteit eigen maken en zich op het world wide web voor jou uitgeven. Maar veel hackers gebruiken het kraken van versleutelde wachtwoorden, althans de file waarin de wachtwoorden versleuteld zijn opgeslagen, om de desbetreffende aanbieder te chanteren, geld te verlangen om deze gestolen wachtwoorden niet verder te gebruiken.

Veel mensen onderschatten nog het belang van een moeilijk te ontcijferen wachtwoord en gaan er vanuit, dat ze hun wachtwoorden makkelijk moeten kunnen onthouden. Daarvoor is het (te) gemakkelijk om je verjaardag, de naam van je partner of je huisdier te nemen. Maar wanneer een hacker je profiel bekijkt komt hij/zij er zo achter wat de voor de hand liggende mogelijkheden zijn. Daarom verdient het aanbeveling om toch de nodige aandacht aan het samenstellen van je wachtwoorden te besteden, de voor de hand liggende namen en datums juist niet in te zetten en toch geheugensteuntjes te gebruiken.

We hebben tot onze beschikking:

Het opbouwen van een wachtwoord moet gaan in de richting van geheugensteuntjes. Daarvoor kies je dan iets wat je niet direct op facebook, hyves of twitter hebt gezet.

Voorbeeld: wanneer je vindt dat je buurman op een pitbull lijkt, dan maakt u middels een anagram van pitbull simpelweg billput. Vervolgens zet je ergens een hoofdletter: Billput, billPut of zo. Daarna kun je enkele letters vervangen door cijfers of tekens. Tot slot kun je eindigen met b9l+put. Aan te bevelen zijn langere woorden en die lenen zich ook makkelijker voor een anagram. (P.s., zelf heb ik een aardige buurvrouw met een schat van een Husky, het ging even om een voorbeeld).

De bovenstaande figuur maakte ik met Word en zo kan ik na het kiezen van een woord, eerst een anagram maken en vervolgens enkele letters vervangen. Maar je kunt voor jezelf ook een schema maken en het uitbreiden tot alle 26 letters van het alfabet. En in Excel kun je ook de kolommen met de corresponderende tekens op rij zetten.

Een tweede tip, gebruik voor ieder account een ander wachtwoord en sla jouw wachtwoorden nooit op je PC op en plak ze niet onder je laptop.  Liever een blaadje in je lade of in de agenda.

Frank Mulder van http://www.degesprekspartners.nl plaatste de meest gebruikte wachtwoorden op LinkedIn in een Infographic:

Over resoundeffects

Mijn naam is Gabriele van Doorn, ik woon in Heerlen - Parkstad Z.Limburg. * mijn website is te vinden op: www.klank-kleur.nl/ * en U kunt me vinden op: http://nl.linkedin.com/in/gabrielevandoorn
Dit bericht werd geplaatst in achtergrondinformatie en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op WACHTWOORDEN!

  1. Zou het wel goed dat ding over dit in mijn kleine persoonlijke weblog als ik een verwijzing naar deze webpagina?

  2. anabolics zegt:

    De Pleasure naar uw blog te begrijpen. De bovenstaande artikelen is vrij uitzonderlijk, en ik heb echt genoten van het lezen van uw blog en punten die u geuit. Ik hou echt van om terug te verschijnen op een typisch basis, een veel meer in het onderwerp te plaatsen. Bedankt voor het delen van … blijven schrijven!

  3. I simply want to mention I am very new to weblog and definitely liked this web-site. Probably I’m going to bookmark your blog post . You absolutely have beneficial article content. Appreciate it for revealing your web site.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s