INTERNET EN INNOVATIE PERIKELEN!

Bovenstaande kreet wordt geacht voldoende aandacht te trekken als z.g. ‘elevator pitch’ en dat  kun je simpel vertalen met ‘opvallende binnenkomer’ of iets waardoor je met het koppie niet boven het maaiveld, maar boven de stortvloed aan openingszinnen of pakkende titels uitkomt. Aandachttrekken is vandaag de dag al moeilijk genoeg want hoe moet je opvallen tussen duizenden andere internetgebruikers. Dus beoefenen we vol overgave de sub-wetenschap van de elevator pitch, onderdeel van menig seminar en webinar.

Het gebruik van internet is een interessante industrie geworden en eerlijk gezegd zou ik het zelf niet willen missen, want je kunt van achter je PC, Laptop, Ipad of via je mobieltje van alles regelen, lezen en becommentariëren. Je blijft in contact met je vrienden, familie en andere connecties en je doet een hoop informatie op. Maar…………. Dan slaat de overvloed en verbijstering eveneens toe.

Social Media is hot en dat platform heeft een ruim aanbod:

Te beginnen met TWITTER! Zoveel mogelijk links volgen en zelf gevolgd worden zou je populariteit bevestigen, bevorderen of wat dies meer zij. En voor je het weet word je op de hoogte gehouden van het wel en wee van iemands goudvis, de snit van een ander z’n pyjama, voorkeur voor gehaktballen en meer van dit soort zaken. Na de eerste lachbuien begin je dus maar snel te ontvolgen en kies je voor de links, die voor jou van toegevoegde waarde zijn en die jou de moeite van het volgen waard vinden.

Dat resulteert uiteindelijk in een aantal links van degenen die je volgt en een variabel aantal volgers. Min of meer met dezelfde interesses of overeenkomstig aanbod. Als twitteraar dien je een korte tweet te plaatsen en kun je met een short-url (een verkorte link) verwijzen naar een blog met informatie of een artikel. Op deze wijze kun je toch zinvol bezig zijn en twitter vooral gebruiken om websites of blogs te promoten. Het kost even tijd, maar dan kun je de goudvissen, pyjama’s en gehaktballen ontlopen.

FACEBOOK wil je in eerste instantie ook doen geloven dat je populariteit afhangt van vooral veel vrienden! Het duurt echter niet lang voordat je erachter komt dat veel z.g. ‘vrienden’ slechts lege hulzen zijn en dat je een aantal mensen gewoon in de gelegenheid stelt om jouw facebook pagina te gebruiken als dumpplaats voor hun boodschappen.

Dus ook hier slechts vrienden toelaten met wie je echt iets hebt en met wie je in verbinding wil blijven. Op facebook heb ik er dan ook “maar” 21, niet bepaald volgens de algemene normen van facebook, maar daarvoor zijn mijn contacten wel echt.

Naast je persoonlijke pagina -waar je met je vrienden informatie uit kunt wisselen- kun je ook een z.g. Fanpage aanmaken. Vooral interessant voor mensen die hun brand (hun zaak of hun kantoor, dan wel hun specialiteit of hun product) apart aan kunnen bevelen.Of ze kunnen als fan een bekende persoon, auto of TV serie aan bevelen. Zelf heb ik echter een fanpage aangemaakt onder de naam ‘various thoughts (gespot)’. Omdat er soms filmpjes, interessante blogs, evenementen en onderwerpen zijn, die ik gespot heb en onder de aandacht wil brengen, mochten ze anderen ontgaan zijn in de veelheid aan informatie, die geboden wordt.

LINKEDIN.COM is een meer zakelijke site, maar ook daar is de jacht op connections (relaties) en recommendations (aanbevelingen) voor velen een must, een hot issue. Het liefst 500+ achter je naam verwerven wordt gezien als statusverhogend. Doch ook hier kijk ik naar relevantie van connections en houd ik het overzichtelijk met betrekking tot de contacten en heb ik op mijn profielpagina aangegeven waarom no recommendations voor mij volkomen okay zijn. Zelf zie ik het namelijk niet zo zitten om achter mensen aan te gaan, ze te vragen mij in de virtuele wereld aan te bevelen.

Hyves is een sociaal instrument van eerdere datum en trekt niet zo de aandacht van zakelijk uitgevallen mensen. Je vindt daar ook meer persoonlijke contacten of mensen met een speciale interesse of hobby en ik beweeg me op dit sociale platform als  seagull.

Er zijn met alle ontwikkelingen die internet biedt ook hele nieuwe mogelijkheden ontstaan.

Zo kun je persoonlijke bekendheid verwerven door videofilmpjes van jezelf, je kat, de kanarie of je hobby te uploaden bij YouTube. Maar er zijn ook beslist waardevolle artikelen, onderwerpen en boodschappen die zo onder de aandacht komen.

Vandaag de dag schrijf je een e-boek over je expertise, gelardeerd met persoonlijke ervaringen, anekdotes en dat komt in de plaats van het ouderwetse, saaie Curriculum Vitae. Men zegt dat zulks meer indruk maakt bij een sollicitatiegesprek. De toekomst zal het leren.

Maar met al die innovaties van het internet kom je niet om Seminars of webinars heen die je leren om tot het uiterste te gaan met goede deskundigheidsbevordering,  jezelf duidelijk te positioneren, je doelgroep te traceren, je niche te promoten, jezelf te leren focussen, opvallende presentaties neer te zetten, goede elevator pitches te bedenken, verantwoorde blogs te schrijven, jezelf als deskundige neer te zetten, naamsbekendheid voor je brand te verwerven, aan marketing te doen,  met zo min mogelijk middelen of inzet zo veel mogelijk bereiken, passief inkomen te genereren, je ontwikkelingen zo snel mogelijk te implementeren ……

De oude ondernemer is niet meer en de nieuwe moet te midden van een overvloed aan nieuwe ondernemers en innovaties steeds meer, steeds beter, steeds opvallender, steeds…………

Ook de populariteit van afkortingen neemt meer en meer de overhand . Met een grote vanzelfsprekendheid fladderen die door alle discussies heen en voor de geïnteresseerden heb ik er een paar op een rijtje gezet. Aannemelijk dat je je minder amateuristisch zou voelen wanneer het één en ander voluit werd geschreven, zodat je zelf de betekenis eruit kunt destilleren. Want er zijn niet alleen nieuwe innovaties, maar ook nieuwe posities ontstaan. Je komt niet ver meer met gewoon baas of chef of secretaresse of personeelchef…….

C.E.O. – Chief Executive Officer; C.S.R. – Corporate Social Responsibility (Engels voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen); P.I. – Public Interest I.S.O. – International Standardization for Organisation; C.R.M. – Customers Relationship Management; G.T.D. – Get Things Done! (Het adagio van ene Dave Allen); ANBI – Algemeen Nut Beogende Instellingen; R.O.I. – Return On Investment; C.S.S. – Cascading Style Sheets (betekent vormgeving); S.L.A. – Service Level Agreement. Kort tijdelijk samenwerkings verband heet tegenwoordig Joint Ventures; een secretaresse (op afstand of een eigen onderneming hebbende) heet Virtual Assistent, maar kan ook applicatie betekenen.Een ander aanbevelen heet Endorsement.

En wat dacht U van   “……biedt online adverteerders (merchants) en publishers (affiliates) de mogelijkheid om op basis van “pay-for-performance” online marketing en sales activiteiten te ontplooien en/of te optimaliseren.

En lach nu niet al te hard, want u kunt deze termen tegenkomen in contracten, advertenties of wanneer u ergens gezellig staat te borrelen of te netwerken.

Met al wens ik u veel surfplezier toe en zorg vooral dat U de baas blijft over Uw ‘social’ mediagebeuren en niet andersom. Zolang men de touwtjes in handen houdt heeft internet veel te bieden al kun je niet alles geloven wat er gepubliceerd wordt. Dus blijft het controleren van informatie bij meerdere bronnen altijd belangrijk.

Om op te vallen moet je  tegenwoordig een GROTE vis in een kleine vijver zijn! Voor minder doen ze het niet meer.

Over resoundeffects

Mijn naam is Gabriele van Doorn, ik woon in Heerlen - Parkstad Z.Limburg. * mijn website is te vinden op: www.klank-kleur.nl/ * en U kunt me vinden op: http://nl.linkedin.com/in/gabrielevandoorn
Dit bericht werd geplaatst in Maatschappelijk en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s